6 tipov ako byť lepším lídrom, ktoré zazneli od spíkrov na konferencii BIKOSS 2025


Každý, kto už bol na veľkej biznis konferencii, pozná ten pocit - informačný vodopád, nezastaviteľná inšpirácia, stovky tipov, a desiatky nových kontaktov. Na biznis konferencii Slovenskej sporiteľne BIKOSS 2025 tomu nebolo inak. O svoje skúsenosti a vedomosti sa na nej podelilo viac ako 30 spíkrov svetového kalibru s viac ako 900 profesionálmi zo slovenského biznisu.
Keď však svetlá zhasnú, davy sa rozídu a poznámky zapadnú v zásuvkách alebo telefónoch, to, čo zostane, býva pár silných, často prekvapivo jednoduchých myšlienok.
Takých, ktoré sa usadia v hlave a menia spôsob, ako vedieme firmy aj seba.
1. Ľudia sa nerozhodujú hlavou, ale srdcom
V každodennej praxi sa opierame od fakty a čísla. Kreatívec Disney či Pixaru Matthew Luhn stojaci za hitmi ako Toy Story či Hľadá sa Nemo, pripomenul, že to nemusí byť vždy tak. Väčšina rozhodnutí je emocionálna.
Naše mozgy sú naprogramované tak, že sa pre niečo nadchneme, a až potom hľadáme logické dôvody, prečo to bolo „rozumné“.
Príbeh, ktorý nám niečo pripomenie, spustí v mozgu dávku dopamínu, oxytocínu či endorfínov. Presne tie látky, ktoré vytvárajú pocit dôvery, zvedavosti či spolupatričnosti. Luhn s úsmevom dodal, že aj keď raz impulzívne kúpil nové auto, nešlo o logiku, ale o dobrý príbeh – o pocit dobrodružstva, ktorý mu predajca navodil. Kľúčovou úlohu veľakrát nezohrávajú naše presvedčovacie schopnosti, ale predstavivosť publika.
„Ľudia nechcú kúpiť váš produkt. Chcú kúpiť pocit, ktorý s ním zažijú.“
Ak sa teda vo vedení tímov, marketingu či predaji spoliehame len na čísla, vlastnosti a tabuľky, uniká nám skutočnosť, že za rozhodnutiami stoja emócie.

2. Čeľte realite s brutálnou úprimnosťou
Fínska expremiérka Sanna Marin hovorila otvorene o strachu a neistote, ktoré sprevádzali jej funkčné obdobie, od pandémie cez vojnu až po klimatickú krízu.
„Najlepší liek na úzkosť a strach je urobiť niečo. Aj malý krok vpred.“
Podnikatelia poznajú pocity, ktoré vyvolávajú ekonomická neistota, nové technológie, a premenlivý trh.
Kto však čaká, že sa situácia vráti „do normálu“, riskuje, že sa doň už nevráti vôbec.
V ťažkých časoch je najväčším rizikom presvedčenie, že „všetko pôjde po starom“. Jedná sa o fenomén, ktorý sa týka aj biznisu a tým je “bias normálnosti”.
Je to tendencia veriť, že „všetko bude ako doteraz“, aj keď sa svet mení priamo pred očami. Práve tento pocit paralyzuje firmy a bráni im včas sa prispôsobiť, inovovať či investovať do zmien.
Čo z toho vyplýva? Prvým krokom k riešeniu akejkoľvek krízovej situácie je prijať veci také, aké sú. Vyhýbanie sa nepriaznivým faktom nepomôže, no naopak, oneskorí riešenie. Marin zdôraznila, že úprimnosť k sebe aj k tímu je základom pre vytvorenie nádeje a dôvery.
„Nemyslite si, že vyhýbanie sa ťažkému rozhodnutiu dnes urobí vec jednoduchšou zajtra," varovala Marin. Dôležité je zostať verný svojim hodnotám, a konať, hoci aj malými krokmi. Hodnoty, nie obavy, majú byť kompasom, ktorý ukazuje smer.

3. Cieľ nie je vyhrať, ale udržať tím v pohybe
Basketbalová trénerská legenda Natália Hejková sa drží jednoduchého pravidla: „netlačiť na pílu“.
Bez dôvery v tíme nevznikne výkon, ale len chaos.
Trénerka, ktorá priviedla tímy k európskym titulom, hovorí, že úspech neprichádza z neustáleho tlaku na víťazstvo, ale z každodenného sústredenia. Netreba myslieť na finále, dôležitý je najbližších zápas.
Ak sa firma upne na cieľ, prehliadne proces. A práve proces, každodenná disciplína, spolupráca a malé víťazstvá vedú k stabilnému výkonu.
4. Nehľadajte dokonalosť, ale každodenné zlepšenie
Wayne Gretzky, najlepší hokejista všetkých čias, ukázal, že skutočné vodcovstvo nie je o štatistikách, ale o postoji.
Jeho kariéra bola postavená na jednoduchých, no hlbokých pravdách, ktoré mu vštepoval jeho otec.
Už ako chlapec korčuľoval od siedmej ráno do deviatej večer, no nikdy to nepovažoval za prácu. Hokej jednoducho miloval.
„Nikdy som netrénoval. Len som robil to, čo som miloval.“
Jeho otec mu meral pokrok nie podľa gólov, ale podľa toho, koľko pukov už nepreletelo cez plot ich dvora. Každý rok menej stratených pukov bolo znamením, že sa zlepšuje.
A práve tam sa skrýva pointa. Líderstvo je o každodennom zlepšení, nie o dokonalosti.
Gretzkyho filozofia sa dá zhrnúť do troch hodnôt, ktorými sú rešpekt, pokora a dobrosrdečnosť. „Tvrdá práca a rešpekt k ľuďom sú základ. A môj otec hovoril, byť milý nestojí ani cent,“ povedal na konferencii Gretzky.
Tieto hodnoty sú platné v šatni aj v zasadačke, a možno práve preto z Gretzkyho robia nielen legendu športu, ale aj líderstva.
5. Skutočná odolnosť začína prijatím reality
Zuzana Čaputová, bývalá prezidentka Slovenska, zdôraznila, že dôležitými vlastnosťami každého lídra sú schopnosti poznať svoje vnútorné motitvácie, dôvody na neistotu a úprimnosť.
„Nie je nič nebezpečnejšie ako líder, ktorý nemá zvládnutý svoj vnútorný svet.“
Dôležité je, aby sa ľudia vo vedení firiem dokázali pozrieť do seba a hľadali v čase chaosu vnútorné zdroje pokoja a sebareflexie. Na začiatok je potrebné prijať realitu bez prikrášlení a vnímať situáciu takú, aká je. Nie ako rezignáciu, ale ako štartovaciu čiaru.
Len vyrovnaní a sebaistý líder dokáže v tíme pestovať odolnosť a zdravú kultúru. Firmy potrebujú pevný vnútorný systém hodnôt, nie len stratégiu.
Polarizácia Slovenska je druhá najvyššia v EÚ, čo ničí potenciál krajiny a nesie so sebou ekonomické a spoločenské dopady. Spolupráca je preto kľúčová a potrebujeme sa pozerať za to, čo nás na prvý pohľad odlišuje, nakoľko to, čo máme spoločné, v sebe častokrát ukrýva obrovskú hodnotu.
6. Umelá inteligencia nie je riešenie, pokiaľ máte v dátach chaos
Téma umelej inteligencie a jej dopad na podnikanie a naše každodenné životy rezonovala aj na konferencii BIKOSS 2025. Matúš Izakovič, zakladateľ Opium Systems, schladil AI eufóriu jednoduchou vetou: “Najprv si upracte dáta, pretože nasadiť AI na dáta, ktoré sú roztrúsené a nie sú dobre upratané, to bude katastrofický výsledok.”
Predtým, než firma začne experimentovať s umelou inteligenciou, mala by si upratať základy, ktorými sú dáta, procesy a internú disciplínu. Až potom má zmysel automatizovať či analyzovať.
Tento prístup je dôležitou aj pre slovenské malé a stredné firmy, technológia nerieši systémový chaos, iba ho urýchli.
Odvaha vidieť jasne
Viac ako dvadsať svetových a slovenských spíkrov sa na konferencii BIKOSS 2025 zhodlo v dôležitých myšlienkach. Byť dobrým lídrom nie je o tom, mať všetky odpovede. Je o schopnosti vidieť realitu bez ilúzií, konať v súlade s hodnotami a mať odvahu pustiť kontrolu nad tým, čo sa nedá ovplyvniť.
V kritických momentoch, neistých časoch, a dobách rapídnej zmeny, keď sa mení ekonomika, technológie a každodenné sú preskúšavané naše hodnoty, práve takéto nastavenie je kľúčové, a nadčasovosť je tou konkurenčnou výhodou, akú potrebujú firmy, ktoré tu budú aj ďalších 200 rokov.