V rozhovore sa dočítate:

  • Kam zmizli trendy 
  • Kto je niche zákazník a aké produkty kupuje
  • Prečo je debata o ženách v biznise neaktuálna
  • Čo posúva Pavlínu vpred k ďalším novým projektom

Mentorujete a konzultujete zhruba v 300 firmách ročne. Aké najčastejšie problémy u nich riešite v roku 2023?

Dosť sa venujeme umelej inteligencii, ako využiť všetky jej možnosti a ako optimalizovať procesy AI aplikáciami. Momentálne sa tiež často v startupoch stretávam s problémom, ako získať peniaze. Myslím, že tu máme istú krízu fundingu. Všetci sú nervózni z toho, čo príde a ako sa udržať po dlhých optimistických rokoch, keď každý chcel investovať do startupu. Dnes si investori dávajú veľký pozor, aby bola firma zdravá v číslach. Peniaze tu stále sú, ale investori sú jednoducho opatrnejší.

Malé a stredné firmy zas do veľkej miery konzultujú forecasting, teda výhľad do budúcnosti a čo prinesie generácia Z a Alfa, čo sú dnešné deti. Zaujímajú sa nielen o zákaznícku bázu, ale aj o pracovnú silu, teda kto bude pre nich pracovať. Pozeráme sa aj na technológie a na to, ako posunú daný segment v budúcnosti.

Okrem AI sú tu aj iné veci, na ktoré by sa mali firmy sústrediť. Jednou z nich je napríklad správne vedenie ľudí. Ako si v súčasnosti udržať zamestnancov a čo nám prinesie stabilný a dobre vystavaný tím?

Určite je tu potrebná zmena perspektívy. Možno by sme sa mali pozrieť na to, že priemerný baby boomer vydržal v zamestnaní jedenásť rokov, priemerný mileniál v ňom zostal tri roky. Obdobie, počas ktorého ste v jednom zamestnaní, sa určite skracuje. Môj otec mohol byť v jednej firme 20 rokov a získať veľa. Ja pravdepodobne pracujem pre spoločnosti, ktoré o 20 rokov nebudú existovať a možno nebudú existovať ani o dva roky. 

Udržiavanie zamestnancov už nie je kľúčové, ako to bolo kedysi. Na pohovore sa opýtate, akú ďalšiu prácu budete hľadať po tejto. Treba to pomenovať a brať to ako fakt, že človek jedného dňa odíde, a nepredstierate, že tam bude 20 rokov. 

Prinášajú ľudia, ktorí pracujú dlhé roky v jednej spoločnosti, do firmy menej nových stimulov?

Myslím si, že v práci zostávame aj preto, lebo sa učíme niečo nové. Vysokou školou sa učiť neprestávame a aj firma by mala zamestnancov vzdelávať, a tak ich posúvať, čím prinesú do spoločnosti nové stimuly. Dobrý líder sa pozná aj podľa toho, ako motivuje ľudí k učeniu, vlastnému rozvoju, čím aj rozvíjajú samotnú firmu.

Treba tiež premýšľať aj o prepojení generácií, keď na jednej strane sú ľudia s 25 rokmi skúseností a na druhej generácia Z. Tieto vekové rozdiely sa budú ešte rozširovať a vo firmách budeme mať 20-ročných a 70-ročných. Pre celý leadership bude obrovskou výzvou vyskladať kolektívy tak, aby fungovali. Už to nebude tak, že keď si mladý, tak si stážista, a keď si starší, tak si manažér. Tiež bude treba začleňovať do firiem ľudí na krátkodobé projekty, ktorí podobne ako ja prídu na 6 mesiacov a potom odídu, ale aj ľudí, ktorí pracujú výhradne remote. 

V tomto roku vám pribudla ďalšia aktivita, a síce nový startup, ktorý je založený na umelej inteligencii. Ako dokáže tento program pomôcť firmám a podnikateľom?

Ešte sme len v začiatkoch a veľa o tom nehovoríme. Používame umelú inteligenciu a ďalšie technológie na to, aby sme vedeli povedať, aké sú trendy v jednotlivých subkultúrach, respektíve ich predpovedať. Dôležitý je najmä forecast, lebo za ten čas vieme daný produkt vyrobiť a propagovať.