V článku sa dočítate:

  • nad čím rozmýšľať pred tým, ako sa pustíte do podnikania,
  • ako funguje fundraising v oblasti startupov a inovácií,
  • aký je rozdiel medzi podnikaním a investormi v USA a v Európe,
  • ako si namixovať „správne“ investorské peniaze,
  • ako pomôže umelá inteligencia diverzifikovať slovenskú ekonomiku,
  • ako reagovať na otázku „Prečo strácaš čas na Slovensku?“,
  • ale aj že Slováci predbehli vývojárov z Japonska či USA.

Na Slovensku aj v USA ste známy pre vaše úspechy s vývojom rôznych čipov a hardvérov, ktoré dnes bežne používame aj my. V USA ste pracovali pre najzvučnejšie mená v oblasti vývoja a v roku 2006 ste začali v tomto segmente aj podnikať. Aké veci alebo témy ste zvažovali pred vstupom do podnikania?

Biznis nie je pre každého. Je to náročná a intenzívna činnosť. Sú typy ľudí, ktorí radi budujú. Keď idete do podnikania, musíte si byť vedomý rizika, ktoré prináša. Z desiatich softvérových firiem prežije v USA len jedna, z hardvérových firiem prežijú dve. Podnikať v softvérovom biznise je o čosi jednoduchšie, pretože potrebujete približne 1 milión dolárov na vývoj, ale náš biznis je problematickejší, pretože na vytvorenie prvého produktu musíte investovať medzi 50 – 100 miliónov dolárov. Ide o kapitálovo intenzívne podnikanie. Preto keď idete do takéhoto typu podnikania, musíte byť schopný presvedčiť investorov o tom, že pravdepodobnosť vášho úspechu, ako aj návratnosť ich investície, je vysoká.

Okrem toho musíte presvedčiť aj sám seba. Keďže firmu budete budovať približne 7 až 8 rokov, čo je veľká časť vášho života, musíte byť presvedčený o tom, že sa to oplatí, že táto firma bude úspešná. Ľudský čas je, predsa len, tá najdrahšia komodita.

Musíte mať tiež jasno v tom, že sa váš nápad alebo produkt dá zrealizovať, že existujú vhodné materiály, z ktorých sa dá vyrobiť. Rovnako si musíte byť istý, že viete zohnať tím ľudí, ktorí ho budú vedieť vytvoriť. Toto sú veci, o ktorých musíte dokázať presvedčiť investorov.