V rozhovore sa dočítate:

  • Aké boli začiatky jednej z najsťahovanejších aplikácií na svete
  • Na čo sa treba sústrediť pri rozbehu podnikania
  • Ako nájsť inovatívne riešenia pre svoj úspech
  • Či sa dá ešte vymyslieť niečo naozaj veľké
  • Na akých nápadoch ešte Chris Barton pracuje

Počas svojej prednášky na Biznis konferencii Slovenskej sporiteľne ste povedali, že Shazam operoval šesť rokov po sebe so stratou. Je už ziskový?

Shazam je momentálne plne vlastnený spoločnosťou Apple, takže už nie je samostatnou firmou a jeho úlohou už nie je hospodársky zisk. Keď Apple kúpil Shazam, prvú vec, čo urobil, bolo, že ukončil primárny zdroj jeho príjmov, teda platenú reklamu. Tá generovala desiatky miliónov dolárov a oni ju zrušili, pretože tieto príjmy neboli ich zámerom.

O čo im teda išlo?

Kúpou Shazamu si chcel Apple zaobstarať zaujímavý produkt, niečo, čo je naozaj dobré a užitočné pre zákazníkov, a takisto niečo, čo veľmi dobre doplní ich platformu Apple Music.

Jedným z vašich posledných projektov je startup s názvom Guard, kde pôsobíte ako výkonný riaditeľ. Ide o technológiu, ktorá používa umelú inteligenciu, aby dokázala predísť nehodám a topeniu v plaveckých bazénoch. Ako ste prišli s týmto nápadom?

Na tento nápad som prišiel vďaka môjmu synovi. Od jeho narodenia som sa bál, že by mohol spadnúť do bazéna a utopiť sa. Takéto nešťastia sú, mimochodom, významným dôvodom úmrtí detí v Spojených štátoch. V skutočnosti ide o najčastejší dôvod smrtí detí vo veku do päť rokov. Takže som si uvedomil, že ide o významný problém a treba ho vyriešiť.

 

Ako môže v praxi také zariadenie fungovať? Má ísť o nástroj pre plavčíkov, alebo je to samostatné zariadenie?

Je to kus hardvéru, ktorý nainštalujete do steny bazéna pod vodu a bude neustále zapnutý a monitorujúci situáciu. V prípade, že sa niekto začne topiť, zariadenie spustí alarmy. Totiž keď sa niekto topí, často je v blízkosti niekto iný, kto môže pomôcť.

Ako ďaleko ste s umiestnením tohto prístroja na trh?

Sme len v počiatočnej fáze, takže je pred nami ešte dlhá cesta.

Pracujete momentálne aj na iných projektoch?

Pracujem ešte na knihe. Síce na nej nerobím sám, ale je to naozaj veľký projekt. A po tom, čo bude kniha hotová, dúfam, že by sme z nej mohli urobiť aj film.

O čom bude tá kniha?

Bude to príbeh Shazamu.

 

Chris Barton

Zakladateľ a tvorca apky Shazam,
podnikateľ, vynálezca a technologický investor

  • Tvorca aplikácie Shazam a zakladateľ rovnomennej spoločnosti
  • Shazam je 6. najväčšou akvizíciou spoločnosti Apple - viac ako 2 miliardy stiahnutí
  • Zakladateľ troch startupov a poradca/investor startupov
  • 1. zamestnanec v spoločnosti Google zodpovedný za rozvoj mobilných technológií
  • Jeden z prvých 100 zamestnancov spoločnosti Dropbox
  • Vynálezca 12 patentov (jeden sa používa v algoritme Google)
  • Vyučuje inovácie a podnikanie na 4 online univerzitách

Chris Barton chcel nájsť spôsob, akým by mohol rozpoznať skladby, ktoré práve niekde začul. Žiadny taký spôsob neexistoval – a tak vymyslel aplikáciu s názvom Shazam. Chrisove výtvory pôsobia ako čistá mágia. Snaží sa potešiť ľudí pomocou technológie, a tak vďaka nemu ožívajú zdanlivo nemožné nápady. Shazam je len jedným z nich. Tento nástroj zmenil spôsob, akým svet objavuje hudbu, a položil základy pre odvetvie spotrebiteľskej umelej inteligencie, ako ho poznáme dnes. Okrem vytvorenia Shazamu má Chris na konte dvanásť patentov a zohral kľúčovú úlohu v počiatkoch spoločností Google a Dropbox. Jeho najnovší podnik Guard má za cieľ využiť umelú inteligenciu na detekciu topiacich sa ľudí v bazénoch, teda niečo, čo sa ešte nikomu nepodarilo. Vo svojich prejavoch dokáže Chris svojím príbehom a rozprávaním úplne uchvátiť publikum. Inšpiruje ľudí, aby vo svojich organizáciách dosahovali veľké veci – aby navzdory prekážkam robili zázraky.