Chris Barton: Keď Apple kúpil náš startup, prvú vec, čo urobil, bolo, že ukončil zdroj príjmov Shazamu. Nepotreboval ich.

    V rozhovore sa dočítate:

    • Aké boli začiatky jednej z najsťahovanejších aplikácií na svete
    • Na čo sa treba sústrediť pri rozbehu podnikania
    • Ako nájsť inovatívne riešenia pre svoj úspech
    • Či sa dá ešte vymyslieť niečo naozaj veľké
    • Na akých nápadoch ešte Chris Barton pracuje

    Myšlienka Shazamu sa zdá veľmi jednoduchá. Boli ste si od začiatku istý, že sa vám ju podarí pretvoriť do produktu a uspieť s ním?

    Myšlienka bola jednoduchá – identifikovať piesne. Nebolo však jasné, ako to urobíme, uvedieme do reality, a navyše sme na to museli prísť za pochodu. Myslím, že bez ohľadu na to, aké to bolo ťažké, stále som mal pocit, že sa nám to podarí. Bez ohľadu na to, koľkokrát som počul, že sa to nedá a je to príliš ťažké, cítil som, že nájdeme nejaký spôsob, ako to urobiť. A prvou veľkou prekážkou bolo jednoducho vynájsť fungujúci algoritmus.

    Čo by ste poradili podnikateľom, ktorí čelia zdanlivo neprekonateľným prekážkam?

    Myslím, že pre každého podnikateľa je dôležité zistiť, čo je najvyššou prioritou, pretože vždy je veľa prekážok, však? Ako budú ľudia produkt používať? Ako dostanete von informácie o ňom? S kým uzavrieť partnerstvo? Chcem tým povedať, že cieľom podnikateľa je zistiť, ktoré výzvy sú najdôležitejšie, a potom sa zamerať na to, ako prekonáte prekážky tým, že budete kreatívni. Nie je to teda len o neustálom skúšaní, ale je to aj o premýšľaní mimo bežného rámca, ako by sa to dalo urobiť inak. Niekedy existujú spôsoby, ktoré sú veľmi neštandardné, až bežne neakceptované, ale kreativitou sa to môže obísť.

    Ako nájsť inovatívne spôsoby pre svoj úspech, ak začíname od začiatku?

    Začať od nuly je bežné pre každé podnikanie v akomkoľvek odvetví, dokonca aj pri projektoch, ktoré s podnikaním nesúvisia. Treba prijať skutočnosť, že máme tendenciu myslieť určitým špecifickým spôsobom. No keď sa snažíme urobiť niečo nové v akomkoľvek odvetví, v akomkoľvek podnikaní, často je obrovským prínosom, ak k tomu pristupujeme úplne iným spôsobom, však? Tým nemyslím len štandardný prístup, status quo, ale skutočné spochybňovanie zabehnutých vecí. Treba prísť s jedinečnými nápadmi, ako postupovať a čo ponúknuť. Potrebujete rozoznať špecifické znalosti a zručnosti, ktoré sú potrebné pre úspech a ktoré možno ostatní nevidia. Začínajúci podnikateľ by však mal poznať svoj biznis, produkt a zákazníkov. Nazýva sa to aj posadnutosť a na začiatku z toho veru treba urobiť svoju posadnutosť.
     

    Pavol Neruda

    Takže stačí veriť sám sebe a obetovať tomu všetko?

    Nestačí, takisto je veľmi dôležité eliminovať trenie. Pri každom podnikaní môžeme robiť veci jednoduchšie, príjemnejšie – skrátka odstraňovať trenie, ktoré je s podnikaním spojené. Trením môžu byť ťažkosti, námaha a akékoľvek faktory, ktoré nás zdržujú a odďaľujú od nášho cieľa.

    Čo sú hlavné predpoklady pre úspech dobrého nápadu?

    Úspech dobrého nápadu spočíva v splnení piatich predpokladov, ktorými sú postavenie nápadu na základných pravdách, nestrácať kreatívnu vytrvalosť, výber svojej obsesie, eliminovanie trenia a napojenie sa na emócie.

    Ako pomôcť rastu a expanzii na ďalšie trhy?

    Je potrebné rozoznať rozdiely medzi jednotlivými trhmi. Žiadna úspešná spoločnosť sa bez toho nezaobíde. Samozrejme, Shazam začal len na jednom trhu v Spojenom kráľovstve. Potom musel nevyhnutne expandovať do celého sveta, kde sa už musel popasovať s mnohými globálnymi spoločnosťami. A tam už nestačí len preložiť svoj produkt do miestnej reči, ale musíte aj zohľadniť miestne zvyky a aspekty, ktoré sú pre lokálnych zákazníkov dôležité. Až vďaka uvedomeniu si týchto rozdielov je možné dosiahnuť globálny úspech.

    Myslíte si, že existuje ešte veľa skrytých nápadov s veľkým potenciálom?

    Och, áno. Je veľa možností a v súčasnosti otvára najmä umelá inteligencia množstvo dverí k ďalším neprebádaným nápadom. Nové a veľmi rýchlo sa rozvíjajúce technológie umelej inteligencie môžeme použiť na opätovné objavenie a prepracovanie mnohých vecí, ktoré dnes robíme. Môžeme otvoriť dvere úplne novým zážitkom.
     

    Počas svojej prednášky na Biznis konferencii Slovenskej sporiteľne ste povedali, že Shazam operoval šesť rokov po sebe so stratou. Je už ziskový?

    Shazam je momentálne plne vlastnený spoločnosťou Apple, takže už nie je samostatnou firmou a jeho úlohou už nie je hospodársky zisk. Keď Apple kúpil Shazam, prvú vec, čo urobil, bolo, že ukončil primárny zdroj jeho príjmov, teda platenú reklamu. Tá generovala desiatky miliónov dolárov a oni ju zrušili, pretože tieto príjmy neboli ich zámerom.

    O čo im teda išlo?

    Kúpou Shazamu si chcel Apple zaobstarať zaujímavý produkt, niečo, čo je naozaj dobré a užitočné pre zákazníkov, a takisto niečo, čo veľmi dobre doplní ich platformu Apple Music.

    Jedným z vašich posledných projektov je startup s názvom Guard, kde pôsobíte ako výkonný riaditeľ. Ide o technológiu, ktorá používa umelú inteligenciu, aby dokázala predísť nehodám a topeniu v plaveckých bazénoch. Ako ste prišli s týmto nápadom?

    Na tento nápad som prišiel vďaka môjmu synovi. Od jeho narodenia som sa bál, že by mohol spadnúť do bazéna a utopiť sa. Takéto nešťastia sú, mimochodom, významným dôvodom úmrtí detí v Spojených štátoch. V skutočnosti ide o najčastejší dôvod smrtí detí vo veku do päť rokov. Takže som si uvedomil, že ide o významný problém a treba ho vyriešiť.

     

    Ako môže v praxi také zariadenie fungovať? Má ísť o nástroj pre plavčíkov, alebo je to samostatné zariadenie?

    Je to kus hardvéru, ktorý nainštalujete do steny bazéna pod vodu a bude neustále zapnutý a monitorujúci situáciu. V prípade, že sa niekto začne topiť, zariadenie spustí alarmy. Totiž keď sa niekto topí, často je v blízkosti niekto iný, kto môže pomôcť.

    Ako ďaleko ste s umiestnením tohto prístroja na trh?

    Sme len v počiatočnej fáze, takže je pred nami ešte dlhá cesta.

    Pracujete momentálne aj na iných projektoch?

    Pracujem ešte na knihe. Síce na nej nerobím sám, ale je to naozaj veľký projekt. A po tom, čo bude kniha hotová, dúfam, že by sme z nej mohli urobiť aj film.

    O čom bude tá kniha?

    Bude to príbeh Shazamu.

     

    Chris Barton

    Zakladateľ a tvorca apky Shazam,
    podnikateľ, vynálezca a technologický investor

    • Tvorca aplikácie Shazam a zakladateľ rovnomennej spoločnosti
    • Shazam je 6. najväčšou akvizíciou spoločnosti Apple - viac ako 2 miliardy stiahnutí
    • Zakladateľ troch startupov a poradca/investor startupov
    • 1. zamestnanec v spoločnosti Google zodpovedný za rozvoj mobilných technológií
    • Jeden z prvých 100 zamestnancov spoločnosti Dropbox
    • Vynálezca 12 patentov (jeden sa používa v algoritme Google)
    • Vyučuje inovácie a podnikanie na 4 online univerzitách

    Chris Barton chcel nájsť spôsob, akým by mohol rozpoznať skladby, ktoré práve niekde začul. Žiadny taký spôsob neexistoval – a tak vymyslel aplikáciu s názvom Shazam. Chrisove výtvory pôsobia ako čistá mágia. Snaží sa potešiť ľudí pomocou technológie, a tak vďaka nemu ožívajú zdanlivo nemožné nápady. Shazam je len jedným z nich. Tento nástroj zmenil spôsob, akým svet objavuje hudbu, a položil základy pre odvetvie spotrebiteľskej umelej inteligencie, ako ho poznáme dnes. Okrem vytvorenia Shazamu má Chris na konte dvanásť patentov a zohral kľúčovú úlohu v počiatkoch spoločností Google a Dropbox. Jeho najnovší podnik Guard má za cieľ využiť umelú inteligenciu na detekciu topiacich sa ľudí v bazénoch, teda niečo, čo sa ešte nikomu nepodarilo. Vo svojich prejavoch dokáže Chris svojím príbehom a rozprávaním úplne uchvátiť publikum. Inšpiruje ľudí, aby vo svojich organizáciách dosahovali veľké veci – aby navzdory prekážkam robili zázraky.