Tomáš Sodoma z Prochema:

Úspešná firma si dokáže stanoviť ciele a naplniť ich

Udržiavať finančné zdravie firmy je pre podnikateľov dôležité, hoci je to neustály proces. Slovenská sporiteľňa im s tým chce pomôcť službou Finančné zdravie firiem. Dáta, ktoré má banka o firme aj jej konkurencii v segmente, im podá zrozumiteľne a prakticky. S Tomášom Sodomom, konateľom spoločnosti Prochema, sme sa rozprávali, ako môže tento prístup založený na dátach pomôcť biznisu napredovať.

Čo podľa vás znamená úspešná a prosperujúca firma?

Ťažko sa to definuje, pretože niekedy to závisí od fázy podnikania, v ktorej sa nachádzate. Prvých päť rokov máte úspešnú firmu len preto, že žijete, a potom preto, že sa rozvíjate. Úspešná firma je taká, ktorá si dokáže stanoviť ciele a naplniť ich. To znamená, že má nejakú víziu a vie, čo chce dosiahnuť.

Ako tomu pomáhajú ekonomické dáta o firme?

Pomáhajú napĺňať vízie. Preto som rád, že vznikla vaša služba Finančné zdravie firiem, ktorá mi napríklad hovorí, koľko prostriedkov si môžem dovoliť vyčleniť pre napĺňanie cieľa bez toho, aby som ovplyvnil svoju kredibilitu voči banke. Aby bola banka ako aktívny partner stále so mnou. To znamená, že stále mi bude veriť a ja budem mať možnosť alokovať určitú časť svojich aktív na nové projekty.

Vo vašich aktivitách dávate veľký dôraz na poradenstvo pre klientov. Ako to pomáha v podnikaní?

Prípravky na ochranu rastlín môžete nazvať aj rastlinným lekárstvom. Keď idete k lekárovi, chcete, aby bol pre vás dôveryhodným partnerom, aby mal vzdelanie a skúsenosti v tom, čo potrebujete. Rovnako je to aj v rastlinnom lekárstve – klientom potrebujete dávať informácie o nových prípravkoch, o nových trendoch, čo sa má a nemá používať. Teraz to skôr smeruje k tomu, ako používať prostriedky efektívnejšie. Prirovnal by som to dokonca ku konzultačným spoločnostiam, keďže do používania prípravkov na ochranu rastlín vstupuje aj veľmi veľa legislatívy. Naviac, je tu nové programovacie obdobie a úplne sa mení štruktúra eko schém. Toto všetko sú veci, s ktorými ľudia v podnikoch, ktoré sú našimi hlavnými klientmi, nemajú veľké skúsenosti. Potrebujú sa o tom porozprávať. Súvisí to aj s tým, že v podnikoch sa zmenšuje ľudská základňa a agronóm, ktorý niekedy mal čas si všetko naštudovať, dnes už jednoducho toľko času nemá a potrebuje partnera, na ktorého sa vie obrátiť.

Takže klienti prichádzajú za vami?

Toto je trošku také naše tajomstvo. Ale ide to ruka v ruke. Ponúkate tovar, ale aj poradenstvo. Veľa vecí v poľnohospodárstve je vzťahových, je to konzervatívne odvetvie, ale očakávame, že v najbližšej dobe sa to zmení. Covid tú zmenu len urýchlil a ani poľnohospodárstvo sa tomu nevyhne. Takže nedá sa povedať, že ideme za klientom s ponukou poradenstva. Je to kombinácia viacerých vecí, ktoré u klienta zafungujú. A až vtedy sa dá rozvíjať aj ten vzťah.

Ako si viete vyhodnotiť, že idete správnym smerom a vaša firma naozaj napreduje?

Sme menšia spoločnosť a nemáme nejaké ukazovatele, ktoré by sme sledovali na štvrťročnej báze. Musíme mať stále kladné vlastné imanie a zlepšovať sa. Ale myslím si, že práve teraz s novým nástrojom Finančné zdravie firiem uvidíme, čo je dôležité pre banku, na čo si dávať pozor a kde treba pridať.

Mali sme obdobie, keď sme sa trápili, nešlo nám všetko podľa plánov a zisky postupne klesali. Ale urobili sme zásadné zmeny a zase sme sa naštartovali. Ziskovosť je, samozrejme, najdôležitejšia, pretože preto to všetko robíme. Ale keby sme predtým sledovali aj iné ukazovatele, mohli nás skôr upozorniť, že sa vo firme sa dejú veci, ktoré nás v konečnom dôsledku môžu doviesť k nižšej ziskovosti.

Čo ste vtedy zmenili?

Museli sme radikálne zmeniť portfólio prípravkov. Samozrejme, spravili sme aj personálne výmeny, ale tým už pri väčších číslach veľa neušetríte. Nezmeníte podnikanie tým, že budete len sekať náklady, musíte zmeniť celú koncepciu.

Aké dáta by reálne mohli pomôcť v podnikaní?

Napríklad, keby táto služba dokázala predikovať vašu cestu na základe nejakých trendov a upozornila vás, že idete po zlej ceste. Napríklad, ak niečo neurobíte, o dva roky budete v situácii, keď to nebude možné zvrátiť. Alebo by upozornila, že v rámci nejakého segmentu investujete málo a ostatní vás predbehnú. Pretože vy reálne nevidíte, ako investuje konkurencia, ale z finančných ukazovateľov sa niektoré veci predsa len dajú vyčítať, napríklad investície.

Ak by vám napríklad čísla povedali, že máte príliš veľa peňazí a nič s nimi nerobíte, len sa veziete a neinvestujete do svojej budúcnosti, o dva roky vás to dobehne. Chceli by sme, aby aplikácia Finančné zdravie firiem bola pre nás niečo ako diaľkové svetlá na aute, keď vám odrazy značiek v diaľke signalizujú – aha, blíži sa zákruta, treba sa pripraviť.