Michal Filc z THOME Lightning Slovakia:
Je dobré vedieť, ako vás hodnotí banka
Podnikatelia vždy hľadajú stratégie, ako zlepšiť nielen zisk, ale aj finančnú pohodu svojho podniku. Uvedomujúc si to, Slovenská sporiteľňa predstavila novú službu pre svoju podnikateľskú klientelu – Finančné zdravie firiem. Sadli sme si s Michalom Filcom, konateľom spoločnosti THOME Lighting Slovakia, aby sme preskúmali, ako môže využitie takýchto údajov pomôcť rozvíjať biznis.
V Slovenskej sporiteľni ponúkame pre firmy konzultáciu postavenú na dátach, ktoré má banka o vašej firme a o celom segmente, v ktorom pôsobíte. Ako vnímate takúto službu?
Pozitívne ma to prekvapilo, pretože banky vo všeobecnosti s vami veľmi nekomunikujú, čo si o vás myslia. Takže je veľmi dobré vedieť, ako vás banka hodnotí, pretože tak aj vy viete, v ktorých bodoch ste silnejší, v ktorých slabší, a zároveň sa viete aj porovnávať. Ak si to vezmeme z pohľadu, že človek je od prírody súťaživý, pre mňa je tiež zaujímavé vedieť, ako stojíme v hodnotení voči ostatným firmám. Banka mi tiež vie poradiť, čo mám zmeniť, aby som bol lepší.
Dáta z podnikania sú užitočné najmä pri plánovaní ďalších krokov. Ako vyzerá plánovanie u vás vo firme?
U nás je to v tejto oblasti trošku zložitejšie. Klientom dodávame kompletne nové svietidlá. Prichádzame ku klientovi, ktorý napríklad doteraz svietil starými, neúspornými svietidlami, a my mu ich vymeníme za nové ledkové, takže potom ďalších niekoľko rokov nemáme čo riešiť. Preto musíme stále vyhľadávať nových klientov. Zároveň však všetci naši – či už obchodní partneri, alebo obchodníci – vedia, že to nie je na sto percent iba o dodaní svietidiel. Hovorievam, že 25 percent je to projekcia, to znamená príprava podkladov na projektovanie svetlotechnického projektu pre zákazníka a navrhnutie svietidiel, 50 percent je dodanie a 25 percent je následný záručný a pozáručný servis. A toto všetko vplýva na plánovanie.
Aj keď máme klienta, ktorého sme napríklad kompletne zásobili svietidlami a on šetrí elektrickú energiu, čo je v dnešnej dobe veľmi dôležité, tak aj títo klienti sa jednoducho rozvíjajú. Môžu kúpiť nové haly, môžu robiť nové výstavby, preto sme s nimi v kontakte neustále. Takže plánujeme na mesačnej báze minimálny objem predaných svietidiel, aj na základe klientov, ktorí si naše projekty dali do rozpočtu o rok, o dva, respektíve aj štyri roky.
Takže doba, v ktorej je tlak na úsporné osvetlenie, je pre vás prajná?
Po ľudskej stránke je to veľmi ťažká doba, po stránke energetickej tiež. Na druhej strane našou veľkou výhodou je aj to, že firmy, ktoré majú problémy, neinvestujú do rozvoja. To znamená, že nemáme problém s platobnou neschopnosťou firiem.
Tiež platí, že firmám, ktoré dajme tomu pred dvomi – tromi rokmi váhali, či ísť do obnovy osvetlenia za úsporné ledkové, pretože návratnosť mali napríklad 18 mesiacov, teraz vychádza návratnosť tejto investície aj na deväť mesiacov, a to pri päťročnej záruke. A to už sú pre klientov veľmi zaujímavé čísla. Napríklad pri investícii 50-tisíc eur do úsporného osvetlenia a návratnosti 9 – 10 mesiacov ušetríte v rámci päťročnej záruky ďalších 200-tisíc. Čo nie je málo. Takže z tohto pohľadu je toto pre nás dobrá doba.
Ak hovoríme o napredovaní a plánovaní, nemôžeme vynechať vzdelávanie. Ako ho máte podchytené vo vašej firme?
Čo sa týka obchodníkov, rozvíjame ich obchodné zručnosti jednotlivými školeniami a vzájomnými stretnutiami, dokonca aj v rámci porád. No a čo sa týka technológie, to je pre nás veľmi dôležité, pretože musíme ísť s dobou. Pre laika by som to jednoducho vysvetlil tak, že keď sme pred pár rokmi na vysvietenie nejakého priestoru potrebovali napríklad 100-wattové svietidlá, dnes vzhľadom na to, že doba sa neustále vyvíja a elektronika sa posúva dopredu, potrebujeme 75-wattové svietidlá. Keby sme zostali stáť na tých 100-wattových, možno by sme boli lacnejší, ale konkurencia by nás prebila vyššími úsporami. Preto spolupracujeme so Slovenskou technickou univerzitou aj s Technickou univerzitou v Košiciach a, samozrejme, navštevujeme veľtrhy. Často nás pozývajú priamo výrobcovia a dodávatelia komponentov, ktorí nám už sami predstavujú novinky.
Aké dáta majú pre vás najväčší zmysel? Podľa čoho viete, že firma ide dopredu?
Keď som prišiel na toto stretnutie, tak som s našou ekonómkou riešil, ako vyzerajú čísla našej firmy. Preto som sa potešil, keď som videl výsledok z vášho Finančného zdravia firiem. Ja som vlastne rád, že ste s týmto prišli, a je veľmi pozitívne, že v deväťdesiatich deviatich percentách nám všetko vyšlo veľmi dobre. Je tam jedna vec, ktorú by sme mohli zlepšiť, ale už aj viem, ako.
Čo sa týka dát všeobecne, pre firmu je najdôležitejšie mať stabilizované náklady. Nič nepreháňať a, samozrejme, zvyšovať zisk. V rámci marže sme išli za posledné roky trošku nižšie, ale zase predávame trošku viac. V zásade sa nám darí spĺňať naše plány a ciele.
A čo vám v podobných službách chýba? Aké dáta alebo súvislosti by ste ocenili?
Nie som analytik, ani vo firme nezamestnávame analytika, ktorý by analyzoval ekonomické ukazovatele. Preto už len existencia takejto služby je veľmi potešujúca, najmä, keď zároveň ukazuje smer a vývoj. Určite bude časom ešte interaktívnejšia a dá všetkým ešte väčší prehľad.