Michal Bernáth z Excimer:
Lídrom na trhu môžete byť, len ak držíte krok s najmodernejšími trendmi
Byť podnikateľom znamená neustále hľadať spôsoby, ako zlepšiť finančnú výkonnosť svojej firmy. Slovenská sporiteľňa preto pre svojich podnikateľských klientov spustila novú službu – Finančné zdravie firiem. Ako jeden z prvých ju využil Michal Bernáth, generálny riaditeľ Očného laserového centra Excimer.
Byť podnikateľom znamená neustále hľadať spôsoby, ako zlepšiť finančnú výkonnosť svojej firmy. Slovenská sporiteľňa preto pre svojich podnikateľských klientov spustila novú službu – Finančné zdravie firiem. Ako jeden z prvých ju využil Michal Bernáth, generálny riaditeľ Očného laserového centra Excimer.
Pôsobíte v celej strednej Európe a ste priekopníkmi v refrakčnej chirurgii oka. Je to pomerne špecifický segment. Ako ste sa k nemu dostali a ako sa vám podarilo presadiť aj mimo Slovenska?
Našimi klientmi boli a sú ľudia, ktorí sa chcú zbaviť okuliarov alebo kontaktných šošoviek. Na výber dnes majú širokú paletu riešení, keďže medicína sa neustále rozvíja. Pre porovnanie, ešte pred niekoľkými rokmi to bola téma len pre ľudí vo veku od 18 do 35 rokov. Oftalmológia je však jedno z najrýchlejšie sa vyvíjajúcich odvetví medicíny vôbec. Vďaka najmodernejším technológiám a metódam dnes vieme pomôcť oveľa širšiemu spektru klientov.
Lídrom na trhu môžete byť, len ak držíte krok s najmodernejšími trendmi, respektíve máte v danom odvetví nejaké prvenstvo. A práve to bol náš prípad, boli sme prví, kto disponoval excimerovým laserom, a to nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách. To bola teda naša prvotná výhoda, ktorá k nám prilákala aj zahraničnú klientelu, ktorá k nám chodí dodnes. Prvenstvo samotné by nám však určite nemohlo zabezpečiť dlhodobý úspech, ten vám zabezpečí len poctivá práca, investície do najnovších technológií a neustále sa vzdelávanie. Až vďaka tomu viete držať krok s poprednými laserovými pracoviskami po celom svete.
Sledujete v podnikaní nejaké ukazovatele? Ako viete, že firma napreduje?
Sledovanie ekonomických výsledkov prebieha u nás kontinuálne. Na mesačnej báze sledujeme jednotlivé ukazovatele, ktoré považujeme za smerodajné pre náš biznis. Hlavným nástrojom a zdrojom informácií je pomerne rozsiahla excelovská tabuľka, ktorá zachytáva všetky potrebné ukazovatele. Je to dosť podobné ako vo vašom Finančnom zdraví firiem. Samozrejme, naša tabuľka je oveľa podrobnejšia, pretože sú v nej dáta, ku ktorým banka nemá prístup. Na druhej strane, váš spôsob spracovania je oveľa príjemnejší.
Ktoré dáta sú pre vaše podnikanie najdôležitejšie?
Pre nás sú to najmä počty klientov, respektíve sledovanie trendu, ako sa vyvíja záujem o nami poskytované služby. Inak povedané tržby, ich vývoj a zdroje. Nemenej dôležité je sledovanie nákladov, ktoré sa v posledných rokov dosť dynamicky vyvíjali, či už vzhľadom na pandémiu, konflikt na Ukrajine a s tým spojenú infláciu. Vaše Finančné zdravie firiem nám poskytlo aj zaujímavé porovnanie s konkurenciou, vďaka ktorému vieme porovnať vývoj v našej spoločnosti s celkovým vývojom trhu.
Ako dôležité je vo vašej firme vzdelávanie?
Vzdelávanie považujem za prioritu v každom odvetví našej spoločnosti, ale v medicíne to platí minimálne dvojnásobne. Je štandardom, že lekári a zdravotné sestry pravidelne navštevujú kongresy a iné vzdelávacie podujatia v rámci Slovenska, bez ktorých by nemohli byť členmi lekárskej, respektíve sesterskej komory. Ak však pracujete na špičkovom pracovisku, akým sa Excimer dlhodobo snaží byť, je žiaduce, aby ste sa zúčastňovali aj zahraničných kongresov, spolupracovali so zahraničnými centrami, publikovali a prezentovali svoje výsledky aj na medzinárodnom fóre.
Čo sa týka manažmentu, takisto sa snažíme držať všetkých trendov. V našom prípade ide hlavne o marketing, kde je naším cieľom neustále inovovať a prinášať novinky na trh aj v tejto oblasti.
Pôsobíte v celej strednej Európe a ste priekopníkmi v refrakčnej chirurgii oka. Je to pomerne špecifický segment. Ako ste sa k nemu dostali a ako sa vám podarilo presadiť aj mimo Slovenska?
Našimi klientmi boli a sú ľudia, ktorí sa chcú zbaviť okuliarov alebo kontaktných šošoviek. Na výber dnes majú širokú paletu riešení, keďže medicína sa neustále rozvíja. Pre porovnanie, ešte pred niekoľkými rokmi to bola téma len pre ľudí vo veku od 18 do 35 rokov. Oftalmológia je však jedno z najrýchlejšie sa vyvíjajúcich odvetví medicíny vôbec. Vďaka najmodernejším technológiám a metódam dnes vieme pomôcť oveľa širšiemu spektru klientov.
Lídrom na trhu môžete byť, len ak držíte krok s najmodernejšími trendmi, respektíve máte v danom odvetví nejaké prvenstvo. A práve to bol náš prípad, boli sme prví, kto disponoval excimerovým laserom, a to nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách. To bola teda naša prvotná výhoda, ktorá k nám prilákala aj zahraničnú klientelu, ktorá k nám chodí dodnes. Prvenstvo samotné by nám však určite nemohlo zabezpečiť dlhodobý úspech, ten vám zabezpečí len poctivá práca, investície do najnovších technológií a neustále sa vzdelávanie. Až vďaka tomu viete držať krok s poprednými laserovými pracoviskami po celom svete.
Sledujete v podnikaní nejaké ukazovatele? Ako viete, že firma napreduje?
Sledovanie ekonomických výsledkov prebieha u nás kontinuálne. Na mesačnej báze sledujeme jednotlivé ukazovatele, ktoré považujeme za smerodajné pre náš biznis. Hlavným nástrojom a zdrojom informácií je pomerne rozsiahla excelovská tabuľka, ktorá zachytáva všetky potrebné ukazovatele. Je to dosť podobné ako vo vašom Finančnom zdraví firiem. Samozrejme, naša tabuľka je oveľa podrobnejšia, pretože sú v nej dáta, ku ktorým banka nemá prístup. Na druhej strane, váš spôsob spracovania je oveľa príjemnejší.
Ktoré dáta sú pre vaše podnikanie najdôležitejšie?
Pre nás sú to najmä počty klientov, respektíve sledovanie trendu, ako sa vyvíja záujem o nami poskytované služby. Inak povedané tržby, ich vývoj a zdroje. Nemenej dôležité je sledovanie nákladov, ktoré sa v posledných rokov dosť dynamicky vyvíjali, či už vzhľadom na pandémiu, konflikt na Ukrajine a s tým spojenú infláciu. Vaše Finančné zdravie firiem nám poskytlo aj zaujímavé porovnanie s konkurenciou, vďaka ktorému vieme porovnať vývoj v našej spoločnosti s celkovým vývojom trhu.
Ako dôležité je vo vašej firme vzdelávanie?
Vzdelávanie považujem za prioritu v každom odvetví našej spoločnosti, ale v medicíne to platí minimálne dvojnásobne. Je štandardom, že lekári a zdravotné sestry pravidelne navštevujú kongresy a iné vzdelávacie podujatia v rámci Slovenska, bez ktorých by nemohli byť členmi lekárskej, respektíve sesterskej komory. Ak však pracujete na špičkovom pracovisku, akým sa Excimer dlhodobo snaží byť, je žiaduce, aby ste sa zúčastňovali aj zahraničných kongresov, spolupracovali so zahraničnými centrami, publikovali a prezentovali svoje výsledky aj na medzinárodnom fóre.
Čo sa týka manažmentu, takisto sa snažíme držať všetkých trendov. V našom prípade ide hlavne o marketing, kde je naším cieľom neustále inovovať a prinášať novinky na trh aj v tejto oblasti.