Znížiť negatívny environmentálny dosah dokáže každá firma, menšia aj väčšia, nehľadiac na segment. V každom prípade ide o rozhodnutie, ktoré očakávajú zákazníci, zamestnanci i partneri v biznise. V budúcnosti zabezpečí finančnú udržateľnosť, pokrok a dá sa povedať, že aj návratnosť.
Ľudia chcú eko produkty
Zákazníci čoraz intenzívnejšie vnímajú, ako sa značka či firma správa k prírode a aké kroky robí, aby zmenšila svoju ekologickú stopu. O tomto trende zmeny v myslení svedčí aj to, až 68 % zákazníkov je ochotných priplatiť si za produkty a služby šetrné k životnému prostrediu. Dopyt po udržateľnom tovare vzrástol aj na Slovensku.
Bez zdravej vody by biznis s minerálnymi vodami nemal dlhú budúcnosť, čo si uvedomili aj majitelia minerálnej vody Rajec. Pomohli obciam, lesníkom i poľnohospodárom z okolia Rajeckej doliny certifikovať ich hospodárenie na bio. Znamená to, že na okolitých pozemkoch sa už nepoužívajú žiadne hnojivá. Vďaka tomu sa tam začali pestovať prírodné bylinky, ktoré sa používajú aj pri výrobe ochutených vôd. Zákazníci tak dostávajú zdravý a lokálny produkt a firma vďaka opatreniam nebude musieť riešiť žiadne ekologické katastrofy.
Zamestnanci chcú eko prácu
Mnoho ľudí, najmä z generácie mileniálov, preferuje zamestnať sa v „zelenej“ firme. Takmer tri štvrtiny zamestnancov sa vyjadruje, že je pre nich dôležitá environmentálna etika a chcú pracovať pre firmu s poctivým environmentálnym nastavením. Čísla teda potvrdzujú, že ekológia v biznise dokáže prilákať talenty.
Vývojári v najväčšom slovenskom hernom štúdiu Pixel Federation si uvedomujú naliehavosť problémov životného prostredia. Práve preto sa firma rozhodla do svojich CSR aktivít zaradiť napríklad výsadbu 10 000 stromov v hlavnom meste. Okrem toho spoločnosť vstúpila do aliancie Playing for the Planet, čím sa napríklad zaviazala komunikovať environmentálne témy vo svojich tituloch či dosiahnuť nulovú uhlíkovú stopu.
Partneri chcú eko spoluprácu
K environmentálnej udržateľnosti robia reálne kroky aj manažéri. Mnoho veľkých firiem už nechce spolupracovať s podnikmi, ktoré nie sú na rovnakej zelenej vlne. Viac než tretina veľkých európskych podnikov sa do roku 2050 zaviazala dosiahnuť nulovú uhlíkovú stopu a tento zoznam bude rásť. Myslieť na životné prostredie tak môže otvoriť nové partnerstvá.
To sa podarilo slovenskej značke cyklistického oblečenia Isadore Apparel. Bratia Velitsovci nechcú, aby po nich na Zemi zostal neporiadok, a tak sa rozhodli zaplátať dieru nielen na slovenskom, ale aj na svetovom trhu. Líniu cyklistických odevov a doplnkov s názvom Alternative vyrábajú z recyklovaných materiálov. Vďaka tomu si ich produkty vybrala firma Decathlon a dnes slovenskú značku nájdeme napríklad vo Francúzsku, v Španielsku, v Nemecku i v Portugalsku.
Aj keď si rozhodnutie robiť biznis ekologicky vyžaduje určité vstupné náklady, v dlhodobom horizonte prinesie environmentálna zodpovednosť vašej firme množstvo pozitív. Šetrí náklady, vďaka čomu môže profit narásť až do výšky 60 %.
Pre udržateľnosť robíte viac, než si možno myslíte
Prečítajte si e-book o ESG pre malých a stredných podnikateľov a zistite, ako môže udržateľnosť pomôcť aj vášmu podnikaniu.