Slováci vyhľadávajú pri nákupe tovarov cez internet predovšetkým slovenských predajcov. Podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR tak za minulý rok urobilo vyše 82 percent ľudí. Slováci vo vekovej kategórii 16 až 74 rokov najmenej dôverujú predajcom, ktorých pôvod je mimo krajín Európskej únie. Tovary z týchto krajín si za vlaňajšok objednalo len 22 percent ľudí.

„Najčastejšie nakupujeme oblečenie a obuv, v priemere na to míňame 300 eur. Až takmer 40 percent Slovákov práve za jeden nákup na internete minie v priemere od 100 až 500 eur. Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky. Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Až 40 percent Slovákov nakupuje cez internet nábytok a tovar do domácnosti, elektroniku kupuje štvrtina ľudí. Najmenej kupujeme lieky, robí tak len 16 percent ľudí. Jedlo cez internet nakupuje takmer štvrtina Slovákov.

Zhruba 18 percent Slovákov uvádza, že pri nákupoch cez internet nemajú dostatočné digitálne zručnosti a vedomosti, preto uprednostňujú nákup v kamenných obchodoch. Až 77 percent Slovákov uviedlo, že uprednostňuje nákup osobne, nakoľko je tam možnosť vidieť výrobky. Dôležitú úlohu zohráva aj vernosť obchodom a sila zvyku.  

Ani nie tri percentá Slovákov uviedlo, že mali nejaký problém pri objednaní tovaru cez internet.  „Väčšinou ide o podvod, teda vôbec nedoručený tovar alebo služba, či zneužitie údajov z kreditnej karty. Častokrát aj reklamácie a odškodnenie boli problematické alebo reakcia na reklamáciu bola neuspokojivá,“ doplnila Buchláková.

Celkovo internet na Slovensku využíva aktuálne 83 % Slovákov, a to každý deň alebo skoro každý deň. Aspoň raz za týždeň je na internete. Prostredníctvom mobilného telefónu sa pripojilo na internet za posledné tri mesiace približne 80 % Slovákov vo veku 16 až 74 rokov. Najčastejšie odosielame a prijímame maily a sme na sociálnych sieťach. Najmenej využívame internet na vyhľadávanie informácií o zdraví, robia tak len dve tretiny opýtaných, ktorý využívali internet v posledných troch mesiacoch. Zhruba 12 % ľudí posiela názory na občianske alebo politické témy prostredníctvom internetových stránok. Aktívna účasť v online diskusiách alebo na hlasovaní k občianskym alebo politickým témam dosiahla úroveň 5,6 %.

„Internetové bankovníctvo podľa Štatistického úradu využila za posledných šesť mesiacov približne 66 percent opýtaných, najviac ľudia vo vekovej kategórii 25 až 34 rokov. Zaujímavosťou je, že sa podiel starších, ktorí bankujú online postupne zvyšuje, a dokonca už vekové kategórie nad 60 rokov ale aj mladší do 20 rokov majú zavedený internetbanking,“ doplnila Buchláková.

Slovenská sporiteľňa, a. s., oddelenie korporátnej komunikácie
Lenka Buchláková, analytička, tel.: 0904 519 308, e-mail: buchlakova.lenka@slsp.sk

×
Mobilná aplikácia George
Slovenská sporiteľňa, a.s.
Teraz na Google Play
Zobraziť